Så skriver man ...

För skärmläsning

En text som ska läsas på skärm måste skrivas på ett annat sätt än en text som ska läsas på papper. Det är lätt att inse om man tänker på de olika lässituationerna. Du vet redan från början om en text på papper är på tre eller på femton sidor. Det är inte lika uppenbart när du läser på skärm.

När du läser på papper har du en större del av texten för ögonen. Det är lätt att gå tillbaka sju stycken och kontrollera en uppgift. Det är också lätt att ögna igenom en hel sida i förväg för att få en uppfattning om innehållet.

När du läser på skärm har du inte alls samma överblick. Visst kan du använda rullningslisten och låta texten flyta förbi, men det går oändligt långsamt, jämfört med det mänskliga ögats förmåga.


Informationspaket

Man kan säga att den textmängd som ryms på skärmen är ett informationspaket. Tänk efter vad det är du ska skriva och försök att paketera informationen i lättlästa avsnitt. Börja inte en tanke i ett stycke bara för att göra en längre utvikning och sedan avsluta tankegången fem stycken längre ner. Det som hör ihop ska stå ihop.

Ett informationspaket kan löpa över två eller högst tre korta stycken. Sedan försvinner inledningen ut ur skärmbilden och det blir svårare för läsaren att få överblick. Skriv korta stycken med tomrad mellan styckena.


Tätt mellan rubrikerna

Rubriker hjälper läsaren att få struktur på din text. Var generös med rubriker. Detta gäller alla längre texter, men särskilt för texter som ska läsas på skärm. En läsare som surfar på Internet är otåligare än en som bläddrar i en tidning. Om din text löper över 20 rader utan rubriker är det stor risk att den förblir oläst, trots att den kanske innehåller just den information läsaren söker.

Försök att hitta slagkraftiga rubriker som verkligen säger något om innehållet i texten. När din läsare är i slutet av ett informationspaket har han eller hon redan sett nästa rubrik. Om han förstår vart din tankegång är på väg kommer han att läsa din text med större tålamod.


Vad söker läsaren?

Vi har sagt att det är skillnad mellan skärmläsning och pappersläsning, men det är också skillnad mellan olika slags skärmläsning. Det är lätt att tänka sig flera nivåer:

Ett PM på företagets intranät
En informationstext på Internet
Reklam på Internet

I det första fallet är läsaren mer eller mindre tvungen att läsa vad du skrivit. I det andra fallet har läsaren troligen sökt din text och är intresserad (detta gäller till exempel den text du läser just nu). I det tredje fallet är läsaren sannolikt måttligt intresserad.

Det säger sig självt att man måste utforma dessa tre texttyper på olika sätt. I och för sig gäller allt som sagts ovan alla tre typerna, men i ett PM på intranätet kan du nog våga dig på lite längre stycken och lite färre rubriker. Däremot måste en reklamtext på Internet göras mycket lättläst.


En användbar metod

Vi tänker oss att du fått i uppdrag att skriva en text som ska läggas ut på företagets webbplats. Börja då med att titta på hur andra liknande sidor på sajten ser ut. Det är alltid lättare för surfaren att hitta om era sidor har en enhetlig form. (Vi förutsätter här att er webbplats har en konsekvent formgivning.)

Hur ser det ut? Finns det flera rubriknivåer, huvudrubrik och mellanrubriker? Hur är det med bilder, ska du skriva bildtexter? Ska det vara specifikationer, tabeller och sammanfattningar? Hur lång ska texten vara?

Troligen är det inte du själv som formger sidan, men du ska redan från början skriva för den tänkta formen. Gör sedan som vi sagt ovan. Paketera informationen i lämpliga bitar och formulera intressanta rubriker.


Länkar

En lång text kan behöva delas upp i länkar. Där är det viktigt att du tänker på vad vi sa tidigare, att det som hör ihop ska stå ihop. Länkarna har inget egenvärde. Eftersom det tar tid att ladda in en ny sida blir läsaren bara irriterad om han behöver klicka sig fram till fortsättningen på en sammanhängande text.

Däremot kan man tänka sig att en allmän beskrivning ligger på en sida och att fördjupningar och specifikationer ligger som länkar. Då kan läsaren själv välja om han behöver gå dit.

Ta alltid kontakt med de webbansvariga innan du börjar skriva och diskutera upplägg, texttyp, länkar och annat. Det spar du mycket tid på. De har teknisk och grafisk kunskap och du har kunskap i ditt ämne. Det är när ni kombinerar era kunskaper som det blir bra webbsidor.


Tidsaspekten

Text åldras fort på Internet. Sätt inte rubriken "Senaste nytt" om du vet att era webbsidor inte uppgraderas regelbundet. Efter några månader är dina nyheter gamla och rubriken blir missvisande.

Gör en rimlig bedömning av hur länge din text kommer att ligga ute och formulera dig därefter. Försök att se din text med en framtida läsares ögon och se om den håller måttet. Var försiktig med tidsangivelser.


Till sist, det viktigaste först

Internet rymmer en enastående mängd skräp. Det vet alla som surfar regelbundet. Man orkar inte läsa en lång text för att eventuellt hitta en informationsbit som gömmer sig i det näst sista stycket. Ska du fånga din läsare måste du ge honom det han söker direkt, gärna redan i rubriken. Kan du få honom att förstå att din text rymmer det han vill ha så läser han, annars surfar han vidare.